LECTURA - COMPRENSIÓ LECTORA

Qui es un lector eficaç?

Un lector eficaç és aquell que combina les dues qualitats bàsiques de la lectura:

a) la comprensió de la lectura: la capacitat d'entendre i de donar sentit al text que s'ha llegit. És la qualitat fonamental i depèn, en part, de la capacitat intel·lectual de cadascú.

b) la velocitat de la lectura: és el nombre de mots per minut que una persona és capaç de llegir. La velocitat de la lectura està subjecta a l'edat, intel·ligència, els aprenentatges anteriors i el nivell social i cultural de cada persona.

COMPRENSIÓ LECTORA

Comprendre un text no és només entendre el significat de les seves paraules. És captar la idea que l'autor vol donar a conèixer.
Els textos es componen de paràgrafs, que són els fragments que van d'un punt a part a un altre punt i a part. A cada paràgraf hi ha una idea principal i unes altres de secundàries que la repeteixen, complementen o comparen.

1) Hem de veure la relació entre el que ens diu el text i les experiències prèvies:

  • Què en sé, d'aquest tema?
  • Què m'agradaria saber més?

2) Formular preguntes sobre el text:

  • De què tractarà?
  • Què explica?
  • Quines idees he trobat al text?
3) Regular el procés de comprensió:
  • Subratllar
  • Fer resums
  • Fer esquemes
  • Fer targetes


EXERCICI de lectura activa: fixa't en aquesta frase

"Els humans primitius vivien en coves i cavernes i es dedicaven a la caça i a la collita".

PAS1. Lectura: Conec el significat de totes les paraules? Si no, busco el significat al diccionari.
PAS 2. Comprensió: Entenc el significat i sentit de la frase? Comprenc l'enunciat.
PAS 3. Contrast: Estic d'acord amb el que diu la frase.
PAS 4. Avaluació: em creo una opinió del missatge. Comprenc i accepto el missatge.

Ara comprovem i canviem paraules de la frase: "els humans primitius vivien en apartaments i es dedicaven a treballar en els tallers i les fàbriques".

Amb aquesta nova frase:

- Es pot donar el pas 1?
- Es pot donar el pas 2?
- Es pot donar el pas 3?
- Es pot donar el pas 4?

Per tant... ACCEPTO, REBUTJO o MATISSO el missatge? Per què?


Més exercicis? Aquí us deixo uns enllaços:

comprensió lectora
dossier comprensió lectora
més recursos educatius